Resedagbok från Bryssel

Söndag 7/4
Vi samlades söndag eftermiddag vid Ryd Centrum, ett gäng på 22 studenter med förväntansfulla blickar och packade väskor. Vi hoppade in i minibussen och var därmed på väg mot Skavsta. Väl på Skavsta umgicks vi genom att spela kort och äta glass. Klockan sex lyfte planet och vi var äntligen på väg mot Bryssel, civilisationens vagga. På Bryssels flygplats väntade tre taxibilar på oss som skulle ta oss till hotellet. Taxin körde i 160 km/h på en 90-väg. Det var ganska sjukt. Som tur var kom vi fram till hotellet oskadda. Hotellet var ett trestjärnigt, relativt ingått och ett typiskt kontinentalt hotell med varierande sänghårdhet – perfekt för öppensinnade studenter! Vi lämnade våra väskor och tog spårvagnen ner till centrala Bryssel i skymningsljuset. Vi var alla hungriga, de flesta på mat, och åt därför ute på restaurang. Några åt kebab, andra åt Bryssels specialmat – musslor med pommes frites. När vi sedan var belåtna gick vi runt i grupper och kände på Bryssels kvällsliv. Vissa kände mer än andra.

Måndag 8/4
Andra dagen laddade vi med frukost; baguette, croissant, yoghurt, automatkaffe och juice var några av de smaskigheter som bjöds. Därefter begav vi oss ner mot centrum igen. Denna mulna men behagligt friska dag spenderades i omkringvandrande och upptäckande smågrupper. Det kikades på en känd kissande småpojke och testades brysselska våfflor och brysselska pommes – gott! Efter en lång dag på staden begav vi oss tillbaka till hotellet för att lyssna på en mycket intressant föreläsning från UNIFE, en lobbyorganisation för tågtillverkare inom EU. Jan Steinkohl hade stenkoll på sitt ämne och hade lobby som hobby, föreläsningen gick därför som på räls. Efter föreläsningen ställde vi i publiken frågor och Steinkohl kunde svara på det mesta. Det var två mycket givande timmar som gav en inblick i företagens påverkan av det politiska spelet i Bryssel. På kvällen tåg vi spårvagnen ner mot centrum igen och det vankades öl! På puben Delirium, världsrekordhållare i flest ölsorter, testades många olika sorters öl i en supermysig miljö. Taket och väggarna var pyntade med ölreklam från lång tid tillbaka och öltapparna var stiligt klädda i brons. När det åtnjutits tillräckligt av den gyllne drycken rullade vi lyckligt mot hotellet för en god natts sömn.

Tisdag 9/4
Den tredje dagen väcktes vi av väckarklockor tidigt på morgonen, sömndruckna åt vi frukost och begav oss därefter mot Europeiska Unionens högkvarter. På kommissionen fick vi lära oss om EU:s historia av en energisk och passionerad talare, Lars-Jörgen Magnusson. Han berättade hur historien format det EU som vi har idag och om hur framtiden kan komma att se ut. Därefter var det dags för nästa talare, Karl Kellner, som pratade om framtidens energipolitik. Föredraget gav ny matnyttig information och visade på nya internationella synsätt vilket var väldigt intressant och tänkvärt. Därefter begav vi oss vidare mot EU-parlamentet och hade en mysig pratstund med den välkända parlamentariken Isabella Lövin som är expert på fiskeripolitik. Med en otrolig passion och bra kännedom inom ämnet inspirerade hon oss i publiken; tänk på vilken fisk du köper! Därefter bjöd Navitas på lunch vilket uppskattades av alla trots att den fick hetsas igenom eftersom nästa föredrag började strax efter.

Åsa Westlund stod för nästa föredrag. Hon satte oss in i arbetet som EU-parlamentariker på ett personligt och genomgående vis. Hon tycker att det ges för lite uppmärksamhet i medierna åt vad som händer inom EU och att det som framförs ofta är beskrivet på ett förenklat vis. Hon tyckte också att man inom olika branscher skulle sätta upp världsvida koldioxidmål snarare än dagens situation med regionala mål, en intressant tanke enligt mig! Dagens sista föreläsning stod Susanna Lindvall för, hon talade om transportpolitiken. Det var häpnadsväckande hur mycket inflytande de personer som sitter inom EU har, det är ett väldigt viktigt arbete som de gör. Politikernas svåra utmaning är att tackla påtryckningar från olika intressenter och att försöka ena så många nationer i samma fråga. Det är dock lättare för EU att göra skillnad än vad det är för EU:s medlemsstater var för sig!

På kvällen bjöds gruppen på sittning på Aux Armes Des Bruxelles. God mat, roliga måltidssånger och ett trevligt umgänge gjorde alla glada. Vi var så glada att gästerna i rummet intill bad kyparen att be oss om att sjunga lite lägre. Under sittningen fick vi också höra på ett par gyckel, från resegruppen och kvällens toastmasters, det var riktigt bra! Vi avslutade sittningen med att i ring skråla Stad i ljus och gick därefter till den otroligt mysiga puben Delirium denna kväll också. Vi stannade ganska länge och drog sedan vidare till den smockfullaste klubben i staden. Vi stannade ett tag men drog sedan hemåt igen, en mycket bra kväll var det!

Onsdag 10/4
Avresedagen spenderades i goda vänners sällskap- vi var glada och nöjda men oerhört trötta av alla intryck som Belgien har att komma med. Vi åkte mot flygplatsen på eftermiddagen och någon timme senare lyfte planet med destination Skavsta. Vid strax efter åtta rullade bussen från flygplatsen in mot Ryds centrum och äventyret var slut för den här gången. Vi delade upp oss och traskade sedan hemåt. Det var en mycket bra resa!